قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / باهمستان افغان و ایرانی در کانادا / احمدرضا تبریزی کیست و در کانادا چه می‌کند؟
احمدرضا تبریزی

احمدرضا تبریزی کیست و در کانادا چه می‌کند؟

احمدرضا تبریزی مدیر و موسس بنیاد پریا در جامعه ایرانیان کانادا متولد سال ۱۳۲۵ است. او پیش از انقلاب در دبیرستان رازی و سپس هدف درس خوانده و در نهایت از دانشگاه پلی تکنیک سابق یا امیر کبر فعلی سر در آورده است. احمدرضا تبریزی تحت تاثیر فضای سیاسی این دانشگاه که در آن مهندسی شیمی ‌خوانده وارد سیاست می‌شود و با سازمان چریک‌های فداییان خلق قرابت پیدا می‌کند. خودش می‌گوید با احمد اشرف که به نوعی اسطوره آن سازمان بود و شاید شناخته شده‌ترین چریک شهری پیش از انقلاب و البته برخی دیگر از چهره‌های آن گروه چریکی رفاقت داشته و کار کرده است.

 به هرحال تبریزی ۳ سال پس از انقلاب ۱۹۷۸ در ایران به خاطر آنچه نبود آزادی و حجاب اجباری در ایران عنوان می‌کند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرد و پس از چند صباحی زندگی در اسپانیا، در سال ۱۹۸۴ به کانادا می‌آید و وارد فعالیت‌های ساختمان‌سازی و سرمایه‌گذاری در حوزه هایتک می‌شود.

 شهرت امروز تبریزی اما بیشتر در گرو تاسسی بنیاد بنیاد پریا به عنوان اولین کامیونیتی سنتر ایرانی یا همان مرکز خدمات اجتماعی در کانادا است. او فعالیت برای تاسیس بنیاد پریا را از سال ۲۰۰۱ آغاز می‌کند؛ یکسال بعد موفق به ثبت آن می‌شود و در سال ۲۰۱۰ ساختمان مناسبی را برای بنیاد پریا دست و پا می‌کند. به گفته تبریزی بنیاد پریا اولین و تنها کامیونیتی‌سنتر ایرانی در دنیا است که یک ساختمان برای خودش دارد.

در کنار بنیاد پریا که تبریزی می‌گوید این روزها بیشتر وقتش را در آن می‌گذراند؛ برخی فعالیت‌های جانبی دیگر مانند انتشار کتاب‌های معروفی مانند «نگاهی به شاه» عباس میلانی یا کتاب فروغ فرخزاد نوشته فرزانه میلانی در انتشاراتی به نام پرشین سیرکل هم به شهرت او دامن زده است.

در زندگی تبریزی فصول غم‌انگیزی هم وجود دارد از جمله درگذشت پسرش. برای او یک دختر باقی مانده و البته همسری که در رشته‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی تحصیل کرده و همراه این روزهای اوست.

 

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

 

هفته را دنبال کنید در: [icon name=”instagram” class=”” unprefixed_class=””] اینستاگرام[icon name=”telegram” class=”” unprefixed_class=””] تلگرام[icon name=”twitter-square” class=”” unprefixed_class=””] توئیتر

نویسنده: هفته

مطلب پیشنهادی:

دکتر فرید سفری، محقق انرژی‌های پاک و فعال مدنی مقیم کانادا: اعتراضات زنان تپش نور در تاریک‌خانه جمهوری اسلامی است

دکتر فرید سفری ازجمله ایرانیان مقیم کانادا است که هم در حوزه‌های علمی و پژوهشی، سابقه فعالیت طولانی دارد و هم در حوزه‌های اجتماعی و محیط زیستی، خود را فردی دغدغه‌مند می‌داند...